lauantai 20. syyskuuta 2008

Joukkoliikenne on luksusta

Joukkoliikenteestä elää kummallinen harhakuva että se olisi jotenkin hankalaa ja epämukavaa yksityisautoiluun verrattuna. Kunpa kaikki vannoutuneet yksityisautoilijat antaisivat joukkoliikenteelle mahdollisuuden ja luopuisivat autoistaan vaikkapa viikoksi. Ihastuisivat. Itsekin olen joutunut aiemmin käyttämään päivittäisiin työmatkoihin autoa päiväkodin hankalan sijainnin vuoksi, mutta nyt kun pääsen taas ajelemaan kaikki työmatkat bussilla voin kertoa että se jos mikä on luksusta! Reittioppaalla on helppo etsiä parhaat yhteydet. Sitten voi istua ja ajatella omiaan tai vaikkapa torkkua kun bussi kiitää bussikaistaa vieressä seisovien autojonojen ohi. Ei tarvitse tankata, hermoilla ruuhkista, täyttää pesunesteitä kylmässä viimassa, raaputella ikkunoita, raivostua törkeästi ajaville (joita on nykyään paljon), etsiä olematonta parkkipaikkaa kiireessä, potea huonoa omaatuntoa hiilidioksidipäästöistä...

Joukkoliikenteen suosio onkin tänä vuonna kasvanut. Se on monella tapaa hyvä asia. Kun käyttäjiä saadaan lisää, suhteelliset kustannukset laskevat ja vuorovälejä voidaan tiivistää. Ilmasto kiittää, ruuhkat vähenevät ja matka-ajat nopeutuvat kaikilla. Kehitystä voisi nopeuttaa ruuhkamaksuilla, joukkoliikenteen merkittävillä hinnanalennuksilla ja satsauksilla kalustoon. Jokeri on hyvä esimerkki joukkoliikenteen vetovoiman kasvusta kun tehdään kaikki oikein - hyvin suunniteltu reitti, hyvännäköiset ja toimivat uudet bussit ja riittävän tiheä vuoroväli.

Vaikka raideliikennettä kannatankin Matinkylän metro on haaste Espoonlahden alueen joukkoliikenteelle. Espoonlahden suorat bussilinjat Länsiväylää Helsinkiin toimivat tällä hetkellä hyvin. On tärkeää huolehtia ettei Matinkylään tuleva metro huononna Espoonlahden alueen yhteyksiä niin että ihmiset siirtyisivät autoihin. Raiteet pitäisi saada pikaisesti ja kevyesti Espoonlahteen asti.