lauantai 4. lokakuuta 2008

Espoo toimii autojen ehdoilla

Asuinalueilla hurjastellaan, ajetaan päin punaisia ja teitä, kaistoja ja eritasoliittymiä rakennetaan niin ettei melusta ja saasteista jää kukaan paitsi. Itse en uskalla päästää ekaluokkalaistani kävelemään yksin paria sataa metriä koululle, koska liikenne matkalla ylitettävällä tiellä on niin holtitonta. Autoilua rajoittavia toimia, kuten ruuhkamaksuja ja hidasteita jarrutetaan. Autoilun vaihtoehtoja, joukkoliikennettä, kevyen liikenteen väyliä ja lähipalveluja ei kehitetä. Tällaisen kaupunginko me haluamme?

Näin juuri vertailun, jossa pääkaupunkiseutu osui asukastiheyden ja hiilidioksidipäästöjen vertailussa suoraan Amerikan esimerkkien, kuten Houstonin kanssa samoille sijoille, siinä missä muut Eurooppalaiset kaupungit olivat aivan eri sijoituksilla omana siistinä ryppäänään. Länsiväylää ajaessa ja uusia eritasoliittymiä katsoessa ei jää epäselväksi mikä Espoon päätöksenteossa on tärkeää.

Kyse ei ole vain pääväylistä, vaan myös asuinalueista, joiden suunnitteluun voitaisiin ottaa mallia esimerkiksi Keski-Euroopasta. Siellä on hienoja esimerkkejä asuinalueista, joiden ulkopuolelle yksityisautot jätetään. Sisäpuolella on ratikat, lähipalvelut ja kevyen liikenteen väylät. Turvallista, vihreää asuinympäristöä.