torstai 5. maaliskuuta 2009

Ruuhkamaksuselvityksestä konkretiaa keskusteluun

Liikenne- ja viestintäministeriön ruuhkamaksuselvityksestä julkaistiin juuri ensimmäisiä tuloksia. Selvityksessä lasketaan ja arvioidaan kolmen ruuhkamaksumallin (kehä-, linja- ja vyöhykemalli) ja tilanteen ilman maksuja (ns. 0-vaihtoehdon) liikenteelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset pääkaupunkiseudulla vuoden 2017 ennustetilanteessa.

Ensimmäisten tulosten mukaan ruuhkamaksut estäisivät muuten odotettavissa olevan henkilöautoliikenteen reippaan kasvun ja pääväylien ruuhkautumisongelmat ja parantaisivat merkittävästi joukkoliikenteen suosiota. Tehokkaimmin ruuhkia vähentää 0-vaihtoehtoon verrattuna satelliittiperustainen vyöhykemalli, mutta myös etäporttitekniikkaan perustuvat kehä- ja linjamallit ovat tehokkaita. Etäporttitekniikka on käytössä mm. Tukholmassa. Mallit toisivat maksimissaan 2 euron maksuilla satojen miljoonien tulot vuosittain, ylläpidon huomioiden. Näillä summilla tehtäisiin suoraan sanoen ihmeitä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen parantamisessa. Nythän esimerkiksi uusi joukkoliikenteen erikoistuki on ollut 5 miljoonaa euroa.

Satelliittimalli ei ole vielä käytössä olevaa tekniikkaa, mutta Alankomaissa ollaan rakentamassa koko maan kattavaa satelliittijärjestelmää tiemaksuihin. Järjestelmän investointikulut lasketaan miljardeissa. Ehkä meille pääkaupunkiseudulla riittäisi huokeampi etäporttimallikin. Suomessa järjestelmän koko maahan laajentamiseen ei kuitenkaan ole samanlaista tarvetta kuin pienessä ja tiiviisti asutussa maassa, ja pelkästään pääkaupunkiseudun tarpeisiin satelliittijärjestelmä saattaa olla turhaa brassailua. Satelliittijärjestelmää myös vastustetaan koska se mahdollistaa auton sijainnin seurannan, mutta toisaalta lähes kaikilla on matkapuhelin jossa sama seuranta toimii jo nyt.