keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Länsimetron liityntäliikenteen suunnittelussa on tehty virheitä

Kokonaismatka-aika on erittäin tärkeä tekijä hyvässä ja houkuttelevassa joukkoliikenteessä. Kuitenkin Länsimetron liityntäliikenteen suunnittelun johtotähdeksi on nostettu kokonaismatka-ajan sijaan bussien vuoroväli, vaikka usein kulkevasta bussista ei ole juurikaan iloa jos kokonaismatka-aika pitenee pahimmillaan kaksinkertaiseksi ja muuttuu vaihdolliseksi.

Tämä on tilanne monilla alueilla, joilla metron liityntälinjojen reitit ovat nykyisiä bussilinjoja hitaampia kokoomalinjoja, ja vaihdollisuus joka tapauksessa hidastaa matkaa. Olisi pitänyt tehdä päinvastoin: nykyisiä linjoja nopeampia liityntäreitityksiä, jotka kompensoivat vaihdon ja metron kiemurtelevan reitin tuomaa matkan hidastusta.

Toinen virhe on päätös lopettaa linjoja, joita metro ei pysty korvaamaan. Esimerkiksi linja 3 ja linja 195 luovat tällä hetkellä nopeita yhteyksiä esimerkiksi Matinkylän ja Leppävaaran ja Latokasken ja Olarin välille. Tällä hetkellä vartissa sujuva matka kestää metron kautta yli kaksinkertaisen ajan, pahimmillaan kahdella vaihdolla.


Metro on kallis investointi eikä siitä saada toivottuja hyötyjä jollei se myös houkuttele tarpeeksi matkustajia. Heikot liityntäbussiyhteydet ja karsitut bussilinjat voivat johtaa autoilun lisääntymiseen. Vielä on aikaa korjata liikennöintisuunnitelmat sellaisiksi, että matka-ajat säilyvät kohtuullisina ja Länsimetro saa hyvän alun, jota kaikkien vaikeuksien jälkeen sopii toivoa.

Alla vielä käytännön esimerkki arkiaamun yhteydestä Latokasken ja Kampin välillä. 

Tällä hetkellä matka-aika on reittioppaan mukaan 36 min.


Länsimetron Tulevat reitit-palvelussa saman reitin matka-aika on 45-48 min. Kuitenkin tämäkin antaa todellista hiukan optimistisemman kuvan: liityntäbussin 157 matka-aika on tulevat reitit-palvelun mukaan 21-24 min, metron matka-aika on sen mukaan 21 min, ja jos oletetaan vaihdon kävely- ja odotusajaksi optimistinen 5 min yhteensä, on kokonaismatka-aika 47-50 min, eli jopa 15 min enemmän kuin tällä hetkellä. 15 minuutin matka-ajan pidennys on paljon tällä hetkellä 36 minuutin matkassa. Niille, joille matka-aika on tärkeää, joukkoliikenne näyttäytyy  tällä välillä huomattavasti nykyistä vähemmän houkuttelevana. Vielä enemmän matka-aika tulee pitenemään ruuhka-ajan ulkopuolella, kun metron vuoroväli on hitaampi ja myös vaihdot ovat hitaampia. 

Tämän esimerkin osalta matka-aikaa voisi nopeuttaa esimerkiksi ohjaamalla reitin 157 Länsiväylälle sen sijaan, että se on reititetty menemään Suomenojan, Friisilän ja Tiistilän kautta.